heuppijn
Rugklachten en knieklachten worden vaak veroorzaakt door triggerpoints in de lendenspier (Psoas), en de heupbeenspier (Iliacus). Veel westerlingen hebben een zitverslaving waardoor deze spier verkort. Deze verkorte positie blijf ook ‘s nachts vaak bestaan door te slapen in een foetus-houding.

Verder provocerende activiteiten voor deze spier vormen traplopen en sit ups.

Onderzoek

Op het plaatje hiernaast zie je kruisjes staan en gebieden van rode puntjes.

De kruisjes geven de triggerpoints aan, de rode puntjes waar de pijn kan zitten (uitstraling).

Bestudeer het plaatje met de triggerpoints en de uitstraling goed.

Deze spier kan je het beste vinden wanneer je gaat liggen en je je gebogen benen naar een kant draait. Leg een kussen onder je knieën dan wordt het zoeken iets makkelijker De belangrijkste triggerpoints van je lendespieren liggen diep in je buik op ongeveer 5 centimeter aan beide kanten van je navel en een duimbreedte eronder. Je zoekt naar een snaartje/elastiekje in de spier, die wegschiet als je er dwars overheen gaat. Dat snaartje is een triggerpoint.

Gevonden? Top! Nu kan je de spier masseren volgens de richtlijnen.

rugpijn

De massagerichtlijnen

Je geeft goede druk wanneer je gewoon kan blijven ademen en de druk prettig is.

Je maakt een langzame strijking van boven naar beneden.

Geef meer druk tijdens uitademing en minder bij inademing

Geef niet meer dan 6 strijkingen per punt en niet vaker dan 3 keer per dag.